Google vindt HR Analytics uit
Google kennen we allemaal van de zoekmachine maar Google doet natuurlijk veel meer. En om al dat werk goed uit te voeren hebben ze mensen nodig. En dat doet Google goed! Het is een innovatief bedrijf ook op het gebied van Human Resource (HR) Management. De medewerkers worden op een zeer positieve en originele manier gemotiveerd en daar gaan we het in dit artikel over hebben.
Google is ook een bedrijf dat groot is geworden in de 21e eeuw en dan is data zeer bepalend. Dus alle data die verzameld wordt van de medewerkers wordt zorgvuldig bijgehouden. Denk aan anonieme medewerkers enquêtes en dashboards. Door analyses probeert men inzichtelijke correlaties te identificeren en acties te omschrijven. Het HR Analytics-team van Google rapporteert rechtstreeks aan de Vice President en heeft een vertegenwoordiger in elke belangrijke HR-functie. Om op basis van deze informatie het bedrijf sterker, slimmer en toekomstbestendiger te maken, zeker ook op het gebied van HR. We zetten hieronder 6 bijzondere voorbeelden van de Google HR Analytics aanpak op een rij.
1. Google´s PiLab
Google’s PiLab is een unieke subgroep die geen enkel ander bedrijf heeft. Het voert toegepaste experimenten binnen Google uit om de meest effectieve aanpak te bepalen voor het managen van mensen en het in stand houden van een productieve omgeving (inclusief het soort beloning dat werknemers het gelukkigst maakt). Het laboratorium verbeterde zelfs de gezondheid van de werknemers door de calorie-inname van de werknemers in hun eetgelegenheden te verminderen door te vertrouwen op wetenschappelijke gegevens en experimenten (door simpelweg de grootte van de borden te verkleinen).
2. Google´s retentie algoritme
Het HR Analytics-team van Google heeft een wiskundig algoritme ontwikkeld om proactief en met succes te voorspellen welke werknemers het meest waarschijnlijk een retentieprobleem zullen krijgen. Retentie is het vasthouden van een klant of een medewerker. Dankzij deze aanpak kan het management in actie komen voordat het te laat is en kunnen retentie oplossingen worden gepersonaliseerd.
3. Voorspellende modellering
People management is toekomstgericht bij Google. Als gevolg hiervan ontwikkelt Google voorspellende modellen en gebruikt het ‘wat als’-analyses om voortdurend hun voorspellingen over aankomende problemen en kansen op het gebied van people management te verbeteren. Google maakt ook gebruik van analyses om een effectieve personeelsplanning op te stellen, wat essentieel is in een snelgroeiend en veranderend bedrijf.
4. Google´s wervings algoritme
Google is een van de weinige bedrijven die werving van medewerkers op een wetenschappelijke manier benadert. Het HR Analytics-team van Google heeft een algoritme ontwikkeld om te voorspellen welke kandidaten de grootste kans van slagen hadden nadat ze waren aangenomen. Uit het onderzoek bleek ook dat er na vier interviews weinig waarde werd toegevoegd, waardoor de tijd om iemand te werven dramatisch werd verkort. Google is ook uniek in zijn strategische benadering van werving, omdat de werving door een groep wordt gedaan. Dit om te voorkomen dat individuele wervingsmanagers mensen in dienst nemen voor hun eigen korte termijn behoeften. Onder ‘Project Janus’ ontwikkelde Google voor elke grote functiefamilie een algoritme dat afgewezen cv’s analyseerde om eventuele topkandidaten te identificeren die ze mogelijk gemist hadden. Ze ontdekten dat ze slechts 1,5% missers hadden.
5. Waarde van toppresteerders berekenen
Leidinggevenden van Google hebben het prestatieverschil tussen een gemiddelde medewerker en een toppresteerder berekend. Een toppresteerder scoort maar liefst 300 keer hoger. Het zichtbaar maken van de waarde van toppresteerders overtuigt leidinggevenden om tijd, geld, energie en aandacht ter beschikking te stellen die nodig zijn om buitengewoon talent aan te nemen, te behouden en te ontwikkelen. Het best bewaarde geheim van Google is dat professionals op het gebied van people operations de beste ‘business case’ maken van elk bedrijf in welke branche dan ook, wat de belangrijkste reden is waarom ze zulke buitengewone management ondersteuning krijgen.
6. Verplicht het café in
Google heeft een buitengewone focus op het vergroten van de samenwerking tussen medewerkers uit verschillende functies. Het is gebleken dat meer innovatie voortkomt uit een combinatie van drie factoren:
- Ontdekken (dat wil zeggen leren)
- Samenwerking
- Plezier
Google ontwerpt werkplekken bewust om het leren, het plezier en de samenwerking te maximaliseren. Google houdt zelfs de tijd bij die medewerkers in het café doorbrengen om de samenwerking te maximaliseren. Het beheren van ‘plezier’ lijkt voor sommigen misschien overbodig, maar uit de gegevens blijkt dat dit een belangrijke factor is bij het aantrekken, behouden en samenwerken van medewerkers.
Conclusie
HR bij Google is compleet anders dan bij honderden andere HR-functies waarmee ik onderzoek heb gedaan en waarmee ik heb gewerkt. Om te beginnen heet het bij Google geen Human Resources (HR) maar in plaats daarvan wordt de functie ‘people operations’ genoemd. Vice-president en HR-leider Laszlo Bock heeft terecht geleerd overal op data gebaseerde beslissingen te eisen. Beslissingen over people management bij Google worden geleid door het krachtige ‘people analytics-team’.
“Het doel is om hetzelfde niveau van nauwkeurigheid te brengen bij menselijke beslissingen als bij technische beslissingen.” Google vervangt de subjectieve besluitvormings aanpak van de 20e eeuw op het gebied van HR. Hoewel het zijn aanpak ‘people analytics’ noemt, kan het ook ‘op data gebaseerde besluitvorming’, ‘op algoritmen gebaseerde besluitvorming’ of ‘op feiten of bewijs gebaseerde besluitvorming’ worden genoemd.
Training
Heb je interesse om een meer te leren over dit onderwerp? Je kan eens kijken bij onze training HR Analytics. Heb je een vraag of opmerking mail dan naar info@iprotraining.nl of bel 070 – 22 109 20.
De auteur is Emily Grace
Zij schreef dit artikel op 22 Mei 2024 voor het platform peoplehum.com met de link naar het artikel hieronder. https://www.peoplehum.com/blog/how-google-is-using-people-analytics-to-completely-reinvent-hr |