The 21st century skills voor IT´ers
Als IT’er ben je goed in je vak. Je bent een specialist op jouw vakgebied en dat blijf je ook. Je volgt de ontwikkelingen in de markt op jouw vakgebied. Als je de kans krijgt maak je in het weekend nog tijd vrij om een interessant artikel te lezen of een tutorial te luisteren. Zo houdt je je hard skills op een hoog niveau. Maar is dat goed genoeg anno 2023?
In tegenstelling tot hard skills zijn bij soft skills wel andere mensen betrokken. Soft Skills is een verzamelnaam voor de persoonlijke eigenschappen, sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, taalvaardigheid, persoonlijke gewoonten, vriendelijkheid, en optimisme die kleur geven aan de relaties met andere mensen (bron: Career Opportunities News 2002). Deze soft skills vormen een belangrijk onderdeel van de 21st century skills.
Waarom zijn 21st century skills nodig?
Als IT Professional werk je niet de hele dag alleen en gelukkig ook maar. We zijn een sociaal wezen. Er zijn project overleggen, presentaties voor klanten, budget gesprekken etc. Samenwerken met andere mensen vraagt ook weer andere vaardigheden. Denk aan samen problemen oplossen, creatief denken en succesvol in teams kunnen werken. Ook wordt het enorm gewaardeerd als je initiatief neemt of de leiding op je wil nemen. Beheers je deze 21st century vaardigheden ook nog eens, dan zal jouw marktwaarde enorm toenemen.
Manpower en de New York Times
De citaten hieronder komen uit Up to the Challenge, een rapport van de Association for Career and Technical Education (ACTE), Career Technical Education (CTE) en het Partnership for 21st Century Skills (Pagina 21).
Uitzendbureau Manpower meldt dat ondanks de recessie 31 procent van de werkgevers over de hele wereld moeite heeft om gekwalificeerd personeel te vinden vanwege “een mismatch tussen de kwalificaties van werknemers en de specifieke vaardigheden en combinaties van vaardigheden die werkgevers willen.”
De American Management Corporation meldt dat werkgevers werknemers willen die kritisch kunnen nadenken, problemen creatief kunnen oplossen, kunnen innoveren, samenwerken en communiceren
De National Association of Manufacturers rapporteert: “Het huidige tekort aan vaardigheden is extreem breed en diep, strekt zich uit over industriële sectoren en treft meer dan 80 procent van de ondervraagde bedrijven. Deze prestatiekloof op het gebied van menselijk kapitaal bedreigt het concurrentievermogen van onze natie. . . [en] ontpopt zich als het meest kritieke zakelijke probleem van ons land.”
De National Academies geven aan dat “het gevaar bestaat dat Amerikanen niet genoeg weten over wetenschap, technologie of wiskunde om significant bij te dragen aan, of volledig te profiteren van, de kenniseconomie die om ons heen al vorm aan het krijgen is.”
De New York Times meldt dat laagopgeleide arbeiders worden ontslagen en ‘bij de fabrieksdeur worden weggestuurd en steeds meer langdurig werklozen worden…’ Dit probleem is het gevolg van een discrepantie tussen de vaardigheden waarover werknemers beschikken en de vaardigheden die werkgevers nodig hebben.
Informatie
Het ontwikkelen van soft skills kost tijd. Blijf oefenen, leren en ontwikkelen, en wees bereid om uitdagingen aan te gaan en van mislukkingen te leren. Wil je meer weten? Kijk dan eens bij onze soft skills trainingen of mail Marcel G. Buijs via mgbuijs@iprotraining.nl of bel 070 – 22 109 20.