Op weg naar een emotioneel intelligente organisatie
‘Tijdens een van mijn trainingen, waar ik goed voorbereid om 09.00 h wilde starten, stuitte ik gelijk op een probleem. Van alle deelnemers op de lijst bleek meer dan de helft niet aanwezig. Dit terwijl ik geen enkel bericht had ontvangen over files, ziekte of andere onvoorziene omstandigheden. Toen ik vroeg aan de wel aanwezigen of zij iets wisten, bleef het simpelweg eerst minutenlang helemaal stil. Vervolgens begon een deelnemer mij hevig geïrriteerd aan te spreken over de zin van ‘zo’n training’. Het bleek later exemplarisch te zijn voor de cultuur van de organisatie’.
Dit is natuurlijk maar een voorbeeld maar er zijn genoeg andere voorbeelden beschikbaar die het onvermogen om effectief te communiceren duidelijk maken. Met hetzelfde negatieve resultaat, niet uitgesproken verwachtingen, zich herhalende conflicten, een gebrek aan motivatie en verminderde productiviteit. Wil jij ook op weg naar een Emotioneel Intelligentie Organisatie?
Toepassingen
Eenvoudig gezegd is emotionele intelligentie het intelligente gebruik van emoties: je laat jouw emoties bewust voor je werken als hulpmiddel om jouw gedrag en jouw denken zo te sturen dat jouw resultaten verbeteren. Emotionele intelligentie helpt je een probleem met een collega op te lossen, een transactie te sluiten met een veeleisende klant, feedback geven aan je leidinggevende, een taak simpelweg starten en afronden en in vele andere situaties die invloed hebben op jouw succes (Weisinger, 1998).
DNA
Jouw emotionele intelligentie berust op vier hoofdelementen die net zo werken als de bouwstenen van het DNA. Als ze gevoed worden met ervaringen stellen deze elementen je in staat specifieke vaardigheden en bekwaamheden te ontwikkelen die de basis vormen van jouw emotionele intelligentie. In tegenstelling tot die van jouw biologische DNA kunnen de bouwstenen van jouw emotionele intelligentie zo ontwikkeld worden dat jouw emotionele intelligentie sterk toeneemt. Deze vier bouwstenen zijn geïdentificeerd door de psychologen John Mayer van de Universiteit van New Hampshire en Peter Salovey van Yale, die op dit gebied baanbrekend werk hebben verricht en in 1990 ook de term emotionele intelligentie hebben geïntroduceerd. Elke bouwsteen vertegenwoordigt bekwaamheden die samen jouw emotionele intelligentie bepalen. Ze zijn hiërarchisch, waarbij elk niveau de vermogens van alle voorgaande omvat en daarop voortbouwt (Mayer & Salovey, 1990).
Bouwstenen
- Eigen emoties onderscheiden, beoordelen en indien gewenst uiten.
- Bewust omgaan met emoties om jezelf of een ander beter te begrijpen.
- Emoties begrijpen en de kennis die daaruit voortvloeit.
- Emoties reguleren om emotionele intellectuele groei te bevorderen.
In dit artikel ligt de nadruk zoals de titel al doet vermoeden op de praktische toepassing van emotionele intelligentie. Volgens mij is daar grote behoefte aan. Als trainer en docent ben ik in de praktijk allerhande situaties tegengekomen die de groei en het succes van zowel het individu als het bedrijf in de weg zitten. En andersom ook, hoe effectief gebruik van emotionele intelligentie prachtige resultaten opleverde.
Informatie
Wil jij ook op weg naar een Emotioneel Intelligente Organisatie? Als pragmatisch trainer bespreek ik graag de mogelijkheden voor jouw organisatie. Ervaring heb ik opgedaan bij onder andere: Inspectie Veiligheid en Justitie in Den Haag, ABN AMRO BANK, CZ Verzekeringen en Applus RTD. Deze ervaring heb ik opgedaan als CIEP trainer. Gelijk meer lezen? Kijk dan eens bij onze Soft Skills Trainingen.
Dit artikel geeft een eerste aanzet met achtergrondinformatie over emotionele intelligentie. Als je meer theoretische achtergronden wil lezen dan verwijs ik graag naar het boek ‘Emotionele intelligentie op het werk, een handleiding voor succesvol gebruik van emotionele intelligentie’ geschreven door de auteur Dr. Hendrie Weisinger, een bekend psycholoog. Het ISBN nummer van het boek is: 90-295-5593-9 |