Acquisitie in de 21e eeuw

Acquisitie in de 21e eeuw | IPro Training NL

Hoe ziet acquisitie in de 21e eeuw eruit? Je kan om te beginnen een streep zetten door koude acquisitie. Dat heeft acquisitie een slechte naam bezorgd. Velen van ons zullen denken aan opdringerig, niet gewenst en zeer slechte timing. Goede acquisitie gebeurt door mensen met goede communicatieve vaardigheden en digital skills. Acquisitie = verwerven en komt uit het latijn. In dit artikel richten we ons op het verwerven van nieuwe klanten door ons product of dienst te verkopen. Alleen al meer dan een miljoen ZZP´ers kunnen wat hebben aan dit artikel. Hier komen in oplopende moeilijkheidsgraad de acquisitie mogelijkheden van acquisitie in de 21e eeuw.

1. Informele momenten

Op informele momenten, zoals tijdens de hond uitlaten, zaterdag op het voetbalveld of op een verjaardag kan je gerust vertellen wat je doet. Als je authentiek communiceert waarom je doet wat je doet en vragen stelt aan die ander is dit heel normaal. Je kan vervolgens vragen of je die persoon op LinkedIn mag uitnodigen. Wat je doet is simpelweg bekend maken wat je doet voor werk. Conclusie: geen kosten + goede communicatieve vaardigheden nodig.

2. Online platforms

We leven in een platform economie in de 21e eeuw. Er zijn een groot aantal verschillende platforms waar vraag en aanbod van werk en opdrachten elkaar treffen. Toen ik zelf mijn contract inleverde bij de Hogeschool Rotterdam heb ik me met enkele trainingen aangemeld op opleidingsplatform Springest. Echte deelnemers schreven zich in voor de trainingen van IPro en het begin was er. Conclusie: geen kosten + digital skills nodig.

3. Social media

In de 21e eeuw doen we ook veel zaken online. Dus het kiezen van een social media kanaal dat bij je past is een verstandige keus. Focus op een enkel social media kanaal tenzij je echt teveel tijd hebt. Of je nu kiest voor LinkedIn, Facebook, Instagram of Tiktok hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt. Begin met social selling door een relatie op te bouwen met mensen. Doe dit door te reageren op posts in jouw werkveld, sluit je aan bij relevante groepen en deel je expertise. Je creëert interesse, waarde en vertrouwen bij je doelgroep. Conclusie: geen kosten + digital skills nodig.

4. Bestaande klanten benaderen

Mocht je in de gelukkige omstandigheden zijn dat je al klanten hebt dan heb je toegang tot weer een andere methode. Benader deze klanten online of offline met de vraag hoe het gaat. Vraag naar de tevredenheid en of je iets kan betekenen. Vervolgens kan je komen met vervolgtraining in het geval van IPro. Kies de goede timing. Bijvoorbeeld wanneer er veel nieuwe ontwikkelingen zijn geweest in de markt. Conclusie: geen kosten + digital skills nodig.

5. Eigen website

Het hebben van een goede website staat bij veel ondernemers hoog op het verlanglijstje. En dat is logisch want als je een goede website eenmaal in de lucht hebt kijken we bij IPro gewoon ´s ochtends in de mailbox en zien we dat mensen zich ingeschreven hebben. Een goede website heeft een voorkant en een achterkant. Maar, nu komt het! Helaas worden er nog steeds websites gebouwd zonder goede achterkant. Oftewel, de website is niet goed vindbaar voor Google. Onze ervaring is dat je hulp van een professional nodig hebt als Paul de Jong van Web Constructions Delft om echt verder te komen. Conclusie: wel kosten + digital skills nodig.

6. Zoekmachine Marketing

Zoekmachine marketing gaat over jouw doelgroep naar jouw website krijgen. De zoekmachine van Google speelt in dit proces een grote rol. Heb je geen budget hiervoor? Dan is SEO een prima eerste stap. Heb je wel budget dan kan je kiezen voor SEA dat is punt 7 van deze lijst. Je wil van de ‘online strangers’ bezoekers van je website maken. En dan liefst wel bezoekers die echt iets zien in jouw product of dienst. Wat ook belangrijk is dat je nadenkt over jouw conversie. Wat is nu het beste wat de bezoeker van jouw website kan doen? Een soft conversion kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker zijn of haar contactgegevens achterlaat met een vraag aan jou.  Conclusie: geen kosten + digital skills nodig.

7. Adverteren online

De betaalde versie van zoekmachine marketing is adverteren (SEA) Als je voldoende budget hebt dan kan je besluiten om online te gaan adverteren. Je maakt advertenties om de juiste potentiële klant op het juiste moment te benaderen. Je kan dat doen via de zoekmachine van Google met Google Ads. Ook adverteren op LinkedIn of Facebook is een optie. Dit is een specialisme apart dus veel ondernemers huren experts hiervoor in zeker ook omdat het continue verandert. Conclusie: wel kosten + digital skills nodig.

8. Netwerkbijeenkomsten

Laten we hopen dat je enthousiast bent over wat je doet voor je werk. Dan wordt naar een netwerkbijeenkomst gaan veel makkelijker. Er zijn ondernemers die netwerken echt heel leuk vinden. Anderen zien er tegenop. De tip is om het te zien als werk. Netwerken is net werken Het gaat er in eerste instantie om dat je simpelweg contact maakt. Het moment dat jouw gesprekspartner in jouw sociale netwerk is beland is de kans groter dat hij als er een business opportunity zich voordoet aan jou denkt. Bij IPro zijn we nu aangehaakt bij MKB Den Haag. Conclusie: wel kosten + goede communicatieve vaardigheden nodig.

9. Verkoopgesprek

Een verkoopgesprek voeren we in de 21e eeuw afwisselend online en offline. Het is maar net wat je afspreekt met elkaar. Focus op de vraag of het probleem van je gesprekspartner. Zelf vraag ik vaak hoe we dit gesprek waardevol kunnen maken? Ga niet direct vertellen wat je doet, voor wie je het doet en waarmee je je onderscheidt. Dan kan prima in de loop van het gesprek naar voren komen. Zeg ook gewoon eerlijk dat je bepaalde zaken niet kan doen. Blijf ten alle tijden overleggen met je gesprekspartner. Vraag wat de volgende stap zou kunnen zijn. En zie het verkopen als een proces waar jij niet altijd alle invloed op hebt. Gras gaat niet harder groeien als je eraan gaat trekken. Conclusie: geen kosten + goede communicatieve vaardigheden nodig.

Informatie

Heb je wat geleerd van dit artikel over ‘acquisitie in de 21e eeuw’? En wil je hier nog beter in worden? Kijk dan eens bij onze Google trainingen en leiderschap trainingen. Acquisitie is een door IPro Training NL benoemde leiderschap vaardigheid. Kijk eens bij deze training Acquisitie of bel Marcel G. Buijs op 070 – 22 109 20.