5 Belangrijkste Soft Skills voor de IT Professional
Hoewel alle Soft Skills belangrijk zijn voor een IT Professional is er natuurlijk altijd een ranking te maken. We gaan uit van uitstekende hard skills van de IT-professionals om vervolgens ook aan de Soft Skills te werken. Wat zijn de 5 belangrijkste soft skills voor de IT-professional? We zetten ze hier op een rij:
1. Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)
Actief luisteren naar de behoeften van klanten en collega’s is van het allergrootste belang. Om misverstanden te voorkomen is samenvatten en doorvragen (LSD) de volgende stap. Heb jij de drive om de behoeften van klanten te begrijpen en technische oplossingen aan te passen aan die behoeften? Het bieden van uitstekende klantenservice, zelfs onder druk, draagt bij aan klanttevredenheid en bedrijfsreputatie.
2. Problemen oplossen
Als het duidelijk is wat het pakket van eisen is van de klant kan je aan de slag gaan. Maar de praktijk is altijd anders dan wat er vooraf bedacht is. Er komen onverwachte tegenslagen en dan is het zaak om de problemen goed te kunnen analyseren. Welke patronen zijn te herkennen en welke mogelijke oplossingen zijn beschikbaar. Hoe snel gaat het issue een probleem worden? Het ‘out of the box’ kunnen denken is van grote waarde om problemen sneller te kunnen oplossen.
3. Presenteren
IT-professionals moeten complexe technische concepten begrijpelijk kunnen uitleggen aan niet-technische belanghebbenden. De doelgroepen waar je voor spreekt zullen vaak anders zijn. Het kennisniveau is lang niet altijd gelijk en bewust formuleren gaat veel opleveren of misschien wel problemen voorkomen. Dus vermijd te lange zinnen met te veel onbegrijpelijke (Engelse taal) voor je doelgroep om effectief te presenteren.
4. Persoonlijk leiderschap
Persoonlijk leiderschap begint met het vergroten van je zelfbewustzijn. Wat zijn je sterke punten en welke punten wil je ontwikkelen? Ben je bijvoorbeeld allergisch voor autoritaire leiders? Dan zal je tijdig hiermee aan de slag moeten gaan. Anders kan effectief samenwerken weleens heel lastig gaan worden. Een prettige werkomgeving begint bij jezelf!
5. Blijf leren
Het is van groot belang om nieuwe technologieën en vaardigheden te blijven leren want verandering is de enige constante. Het vermogen om zich aan te passen aan veranderende projectvereisten, prioriteiten en technologische landschappen.
Deze soft skills dragen bij aan een IT-professional die niet alleen technisch bekwaam is, maar ook in staat is om effectief te communiceren, problemen op te lossen, samen te werken met anderen, klanten te begrijpen en zich aan te passen aan een steeds veranderend technologisch landschap.
Training
5 Belangrijkste Soft Skills voor de IT Professional is de titel van deze blog. Ben jij werkzaam in de IT heb je interesse om je Soft Skills te vergroten? Dan is het volgen van een Soft Skills training bij IPro Training NL een mogelijkheid. Je kan mailen naar Marcel G. Buijs op mgbuijs@iprotraining.nl of bellen naar 070 – 22 109 20 om af te stemmen. We werken in kleine groepjes van maximaal 4 deelnemers.