Top

Extra mile lopen

Om als bedrijf succesvol te zijn is er veel nodig. Waardevolle producten. Goede logistiek. Inspirerende werkomgeving maar vooral veel klanten. En die laatste is meteen de belangrijkste. Nu is dat met een tevreden klant niet zo lastig maar wat doen we als die klant meer wil? Meer eist of zelfs onredelijk doet? Maar wat is onredelijk dan precies? En is het onredelijk vanuit het perspectief van de klant of onredelijk vanuit het perspectief van ons bedrijf? Misschien is het zaak om te beginnen maar eens helder te krijgen wat de klant nu precies van ons vraagt.

De klant heeft altijd gelijk. Als ie ontevreden is heb jij het zover laten komen en dat is niet slim.

De meeste mensen komen regelmatig in de rol van klant. Gewoon voor een rondje boodschappen of voor een exclusieve aankoop als een vakantie, auto of huis. Iedereen weet dan dat je niet zomaar met vragen of onredelijke eisen komt. Er wordt je namelijk vooraf iets beloofd en dan is het meer dan normaal dat je dat ook krijgt. Waarom reageren we dan te vaak ‘als door een bij gestoken’? Helemaal niet nodig dus en gewoon veerkracht tonen en doorvragen. Mijn ervaring is dat er vaak misverstanden uit de weg geruimd moeten worden die zorgen voor vele onduidelijkheid. De klant zal ook blij zijn als dat gebeurt. Vervolgens blijven de werkelijke punten over, help die klant, los het probleem op en doe meer dan er beloofd is.

c

Loop de extra mile voor de klant want het levert veel op. Op korte termijn voor de klant een overtroffen verwachting en thuis een goed verhaal. En veel belangrijker, dat verhaal gaat vanuit het huis van de klant verder verteld worden naar andere mogelijke klanten. Dat is toch een mooie bijkomstigheid! Er kunnen zelfs reviews online komen waar andere potentiele klanten ook van horen. Voor degene dit nog niet overtuigd is. Kijk maar eens linkedin die ook veel belang hecht aan aanbevelingen. Dus het idee blijft, overtref de verwachtingen van een klant en loop de extra mile! Het is goed voor de klant op korte termijn en voor jouw bedrijf op de lang termijn.

Post a Comment